Monday 30 January 2017

Kenapa hiking

Orang biasa pertikaikan kenapa aku susah payah pergi panjat gunung dan bukit..Entah. Aku suka tengok alam. Banyak yang aku belajar waktu hiking.

1.Bersusah dahulu bersenang kemudian
Allah tak selalu bagi jalan mudah kalau nak capai kejayaan. Untuk aku, puncak gunung adalah kejayaan. Kadang-kadang Dia bagi jalan mendatar sebab nak kita hilangkan penat. Tapi kalau mendatar sepanjang masa maka kita tak akan pernah sampai puncak. Maka kadang-kadang Dia akan paksa kita mendaki. Mendaki tu seksa. Sakit kaki, sakit lutut, sakit betis, mengah nafas, semua keseksaan ada la =.='. Tapi mana mungkin kita akan berjaya kalau tak nak sakit sikit kan? Itulah lumrah hidup.

2. Ambil masa sebentar
Dalam perjalanan menuju puncak, rasa give up itu biasa. rasa macam dah tak larat nak teruskan perjalanan. Bak kata hikers, mental koyak. Kalau nak give up maka silakan. Tapi sampai bila-bila kita tak akan sampai puncak. Sama juga macam kehidupan. Akan ada satu tahap kita akan rasa penat nak melangkah. Pewai. Saat tu, ambil masa berhenti sebentar dan rehat. Kemudian langkahlah dengan semangat baru. Dia selalu ada :)

3. Nikmati perjalanan
Jangan paksa diri. Siapa yang kejar nak sampai puncak awal, dia mungkin terlepas tengok keindahan sekeliling. Tapi siapa yang terlampau leka memerhatikan sekeliling maka dia akan lambat sampai puncak. So balance it. Take your time and breathe. Dalam hidup juga kita tak boleh terlampau kejar dunia. Ambil masa untuk "hidup", Live your life, but please don't make it too leisure or else you will stuck.

4. Hormat alam
Dunia ni kita kongsi ramai-ramai. Hiker sebenar tak akan pernah kotorkan alam bahkan dia akan siap tolong kutip sampah lagi. Hiker sebenar akan hormat alam. Bila kita belajar hormat bumi, kita akan jaga bumi baik-baik. Hidup bertamadun atau jangan hidup terus. ok?

5. Cabang hidup
Nak ke puncak gunung tu ada banyak cabang. Satu gunung mungkin punya lebih dari 2 laluan ke puncak. Ikut laluan ni akan sampai puncak. Ikut jalan lain pun akan sampai puncak. Jadi kita jangan sesekali cemuh orang yang tak sama jalan dengan kita. Dalam hidup, setiap manusia punya laluan hidup tersendiri. Itu yang buatkan kita harmoni ;). Kita mesti buat yang terbaik dan terbaik.

Kesimpulan
Makanya itulah antaraa sebab kenapa aku suka hiking. Bak kata orang, aku mentadabur alam dan cari makna hidup. Mungkin setiap dari kamu punya pandangan lain juga. So do tell yours and we can share stories :D.




"Jadikan perjalan itu tidak sia-sia dengan berfikir tentang kuasa Dia.."


Writter :
Princess Omar

No comments:

Post a Comment