Tuesday 4 March 2014

kids..

Asslamaualaikum..
Bismillahirrahmanirrahim...

so..my last post was about Educare..Syurga Cinta :)..
my days being there were the most precious memories for me..
kids..they are curious on everything..

harini saya nak share cara untuk deal dengan kanak2..semua ni antara yang saya dapat dan praktiskan speanjang bekerja di Educare..so, here they are :

1) JANGAN marah
bagi saya, adalah normal bila kanak2 ni nakal dan buas..sebab mereka sedang dalam proses membesar..so, kita TAK BOLEH marah mereka..sebab nanti mereka akan takut untuk mencuba..let them try..kalau dikatakan suatu perkara tu salah, JANGAN terus halang..tapi terangkan dengan logik akal..mereka faham :)

2) BIASAKAN ucap terima kasih dan "tolong"
kanak2 ni suka membantu..bila nampak kita buat kerja, ada yang akan offer untuk tolong..so, biasakan ucap terima kasih atas pertolongan mereka..sebab mereka akan rasa dihargai..kalau nak minta tolong mereka, guna perkataan "TOLONG"..dan gunakan nada lembut supaya ia tak kedengaran seperti mengarah..latih adab sopan dalam diri mereka dengan cara percakapan kita..and then they will be happy to help again next time..

3) BIASAKAN usap
biasakan usap kepala dan bahu atau pipi mereka bila berbicara atau tegur kesalahan mereka..sebab mereka akan rasa dekat dengan kita..dan insyaAllah apa yang kita cakap akan sampai ke hati mereka :)

4) JANGAN berat sebelah
perkara biasa bila adik2 ni bergaduh dan nangis..so, JANGAN pernah berat sebelah..dengar dari kedua belah pihak dan damaikan mereka..(suruh dorang salam masing2..)..tegur kedua belah pihak..kalau dikatakan memang satu pihak itu salah, JANGAN tegur dia di hadapan orang lain..cakap dengan dia secara sendirian..guna nada lembut dan usap bahu dia..terangkan dengan logik sebab dan musabab kenapa perbuatan dia salah :)

5) be a mother, sister, teacher, and a best friend
to conquer their heart, be like them..make them feel comfortable..sentiasa selang seli dengan nasihat..always hear them..share stories with them..


masa musim exam, hampir sebulan saya tak ke Educare..masa saya pergi rabu tu, terharu dengan sambutan adik2..ramai juga yang mengadu kakak yang jaga tu garang..mesti asyik kena marah..and saya nampak dia mmg garang pun :p..haha..and insyAllah cara yang saya praktis tu berkesan..sebab yang jaga sorang tu cakap "tengok.!! masa saya buat kerja, dorang taknak tolong pun..and ada akak hari ni, senang je dorang ikut cakap akak.." Alhamdulillah..Dia mudahkan :)

so, itu antara perkara yang saya dapat sepanjang "bekerja" di Educare..kalau ikutkan, perngalaman tu memang tak ternilai harganya..the memories that taught me a lot..

Educare & i-Musleh : tempat di mana terlahirnya insan hebat untuk Islam..insyaAllah :)


love is in the air


bingkisan hati : apa yang mereka buat sekrang.? do they miss me.? coz now i already miss all of them..


No comments:

Post a Comment