Wednesday 5 November 2014

Tenanglah wahai hati (versi cerpen)



Hembusan berat dilepaskan. Beratnya dada.
Memandang ke luar tingkap. Angin lembut menampar pipi mulus.

“Mengalirlah wahai tangisan. Hamburkan segala duka. Kemudian bangkitlah wahai diri untuk menjadi lebih kuat. Kerana aku seorang Da’ie. Kerana aku seorang mujahidah.”

__________________________________________________________________

Sedih bila kita sedar kita ni banyak kekurangan. Sedih bila kita tengok orang lain banyak kelebihan. Sedih bila rasa diri ini tak setanding orang lain. Sedih kan?
Kita cakap kita percaya pada Allah. Tapi, kesedihan itu sendiri dah cukup membuktikan yang kepercayaan kita terhadap Dia masih belum cukup.
_________________________________________________________________

24 October 2014 ;

Setiap orang ada baik buruk masing-masing. Allah dah tetapkan setiap orang punyai kelebihan tersendiri. Setiap pandangan manusia itu berlainan. Mungkin ada yang melihat kelemahanmu sebagai satu kelebihan. Bersyukurlah dan tetaplah bersyukur. Hidup ini terlampau pendek untuk diisi dengan kesedihan. Muslimah itu kuat. Muslimah itu menerangi alam dengan ilmunya, dengan senyumnya. Oleh itu jangan menjadi sebaliknya. Ingatlah bahawa Allah itu seperti sangkaan hamba-Nya. Maka bersangka baiklah dengan Dia dan hidup kita akan sentiasa bahagia. InsyaAllah.

_________________________________________________________________


Analoginya, tiga orang pandang keluar tingkap yang sama... 
Namun setiap dari mereka melihat perkara berlainan :
Seorang melihat tanah.. 
Seorang melihat pokok.. 
Seorang melihat awan.. 


Ini kerana setiap manusia mempunyai pandangan arah yang berbeza. Jadi, jangan pernah kecewa andai apa yang orang nampak tak sama dengan apa yang kita nampak. Kerana setiap satunya ada keistimewaan tersendiri.


“Allah itu sentiasa ada di mana-mana. Dia takkan pernah tinggalkan kita. Allah sweet kan.?? Manis gula-gula..”
–someone-

_________________________________________________________________


Terima kasih atas tarbiyah-Mu ya Allah. Kerana diri ini tahu bahawa Engkau sentiasa ada dan takkan pernah tinggalkan aku keseorangan. Senyum J



bingkisan hati : Yakin pada Allah bukanlah mengharap terkabulnya segala harapan..Yakin pada Allah adalah meletakkan keredhaan pada ketentuan-Nya, rasa bahagia dengan ujian walaupun perit..



p/s : hasil tulisan ini telah dihantar ke satu pertandingan penulisan bertemakan "manisnya tarbiyah"..berdasarkan penulisan asalnya iaitu "Tenanglah wahai hati", penulis telah mengolah kembali hasil penulisannya untuk diselarikan dengan tema pertandingan..moga bermanfaat..insyaAllah -penulis-


No comments:

Post a Comment