Tuesday 3 December 2013

kecewanya..

Assalamualaikum..
Bismillahirrahmanirrahim...

suatu petang yang indah, angin sepoi-sepoi bahasa..
Maryam keluarkan Samsung Note 3 dia dan mula menaip beberapa baris ayat..

"Assalam..hai adik2..apa khabar.? sihat.? :)..so, akak nak ingatkan adik2 pasal usrah kita selasa ni..macam biasa la, jam 5.15pm kat masjid..ok.?? jumpa di sana.!!!! ;).."

so dengan hati berbunga riang, Maryam mula merangka segala perkara yang dia fikir akan memeriahkan usrahnya pada esok hari..dia nak pastikan segalanya menggembirakan adik2..wah..seronok.!!!!

keesokannya..
jam menunjukkan 5.30pm..5.45pm..
tiada seorang pun yang datang..arghhh..kecewa..T.T


****************************************************************************

situasi itu biasa bagi mereka yang terlibat dengan usrah..ya...kecewa tu perkara biasa bila adik2 tak nak datang usrah..kecewa, sedih, sakit dada, semua ada..sampaikan tahap nak menangis pun ada..rasa cam berguling kat tengah jalan tu jugak..kan.?

tapi satu perkara kita mungkin lupa..dalam mengejar dakwah, kita lupa setiap dari mereka itu punya satu benda yang sama..ya..mereka semua punya hati..dan hati mereka Allah yang pegang..Allah yang membolak balikkan hati mereka..hati kita juga...

kita biasa buat banyak persiapan untuk make sure semuanya seronok dan menggembirakan adik2 usrah..tapi, kadang2 kita terlupa nak minta hati mereka dengan Allah..kita terlupa nak minta izin Dia untuk sentuh hati adik2..Allahu..pelupanya kita T.T

jom mulakan hari dengan suatu yang baru..kita minta dengan Dia..dan kalau dikatakan adik2 tetap taknak datang juga, ayuh doakan moga Allah ada simpankan suatu yang lebih baik untuk mereka..mungkin mereka akan jumpa usrah yang lebih baik..kan.? :)..dan....Allah menilai pada usaha kita..BUKAN pada hasil ;)

so, berhenti untuk kecewa..terusan tersenyum dan melangkah menjadi seorang da'ie yang cekal..!!!! :D





bingkisan hati : jangan saling bergaduh untuk cari seramainya ahli usrah untuk jemaah masing2..ayuh ramaikan muslim itu sendiri..jangan sampai jadi mereka yang kurang pandai untuk saling bergaduh kerana berebut adik2..kita kan profesional :)


2 comments: