Saturday 4 June 2011

result exam.?? oh tidak.!!!

Assalamualaikum whb....

Alhamdulillah....3 Jun 2011 baru ni, iaitu semalam, semua pelajar asasi Multimedia University mendapat result sem3 masing-masing..macam-macam reaksi yang saya nampak, yang saya sendiri dapat bayangkan..situasi sebijik macam masa ambil result SPM =.='..
saya dapat dengar banyak reaksi..ada yang gembira, ada yang berduka..memang takkan pernah terlepas keluhan di bibir yang sedang bersedih..yang mengeluh sebab dapat result cemerlang ada juga..ni sebab tak dapat apa yang dia target..Nauzubillah..tak bersyukur dengan rezekiNya =.='


antara keluhan kita sering ucapkan (saya sendiri tak terlepas) :

'kenapa mesti aku yang dapat ujian ni.?? dalam ramai-ramai orang, kenapa aku.?? apa dosa aku.? orang lain tak belajar, tapi result gempak..aku.? hmmmm...'

'aku belajar bagai nak mati..tapi result banyak ni je.? arghhhh..tension betul..'

'kawan aku ni dah la tak solat..tapi result gempak gile..aku ni, belajar lagi..solat wajib lagi, hajat lagi..benci betul la..'




Nauzubillah...
itulah luahan biasa kita dengar atau kita sendiri yang ucapkan..aku juga tak pernah terlepas dari keluhan sebegitu..aku juga percaya, sahabat-sahabat semua juga pernah mengeluh kan.?  betapa manusia itu tidak tahan akan ujian Allah..itulah realiti hidup..manusia sangat mudah mengeluh..tapi sukar untuk bersyukur..kita sendiri kerap menyalahkan takdir akan segala keburukan yang berlaku..


Surah Al-Ankabut ayat 2-3:
"Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan mengatakan: Kami telah beriman, sedang mereka belum diuji?


sama-samalah kita renungkan..di manakah tahap iman kita sekarang.? sehinggakan kita sanggup untuk mengeluh apabila diuji..Allah itu Maha Mengetahui..Dia Maha Penyayang..Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk kita sebagai hambaNya..setiap ujian yang kita tempuhi dengan berlapang dada tanpa mengeluh, insyaAllah akan ada kebaikan di masa akan datang..insyaAllah dengan izinNya juga, darjat kita di sisi Allah menjadi tinggi..


wahai sahabat....
bukankah Allah telah berkata dengan jelas di dalam Al-Quran yang Dia tidak akan sekali-kali menguji hambaNya diluar kemampuan kita.? Allah tahu kita kuat dalam menghadapi ujianNya jadi Allah berikan ujian itu ke atas diri kita..lihatlah sahabat....betapa sayang dan kasihnya Allah kepada kita sebagai hambaNya..latihlah dirimu untuk bersyukur atas setiap ujian  dariNya..setiap ujian menandakan bahawa Allah menyayangimu..sesungguhnya Dia tak mahu kamu lalai dengan kesenangan..Dia mahu kamu sedar..bersyukurlah sahabat..kamu masih di dalam dakapan kasih sayangNya..






mari saya kongsikan dua keadaan di mana Allah sedang menguji tahap iman seseorang..

kes 1 :
pernah tak kita belajar rajin-rajin, stay up sampai pukul 3 pagi, tapi result exam rendah.? saya percaya semua orang pernah mengalami situasi sebegitu..situasi di mana kita berusaha..tapi hasilnya mengecewakan..saya sendiri pernah mengalaminya..dalam situasi sebegini, kita memilih untuk mengeluh kerana terlampau kecewa..sedarlah wahai sahabat..sesungguhnya kamu sedang diuji..Allah ingin menguji sejauh mana kamu percayakanNya..sejauh mana kita reda akan takdirNya..apa yang kamu dapat, itulah yang terbaik untukmu..percayalah padaNya..pasti ada hikmah disebalik setiap yang berlaku..jangan pernah berputus asa untuk terus berusaha  =)

kes 2 :
ada satu lagi keadaan..kamu tak belajar..tapi result gempak gile..sedarlah wahai sahabat....ini juga satu bentuk ujian dariNya..Dia ingin menguji sejauh mana tahap syukurmu..bentuk ujian seperti ini jauh lebih bahaya dari kes 1 di atas..kerana dalam keadaan selesa, manusia sangat mudah leka..sesungguhnya insan itu sifatnya pelupa..dia akan mudah lupa unutk bersyukur..disamping itu juga, manusia mudah sombong dan bongkak apabila dirinya berada di atas..ingatlah sahabat...sesunggunya itu hanyalah ujian semata-mata..jangan pernah lupa untuk memandang ke bawah..kerana semakin tinggi seseorang itu naik, makin sakitlah rasanya apabila dia jatuh......



wahai sahabatku yang dikasihi...............
Alihkan pandangan matamu ke arah LAUT....airnya cantik membiru dan penuh dengan ketenangan...tapi hanya Allah sahaja yang mengetahui rahsia di dalamnya..samalah keadaanya dengan kehidupan manusia..riang dan ketawa..tapi hanya Allah yang tahu rahsia kehidupannya.. jika rasa kecewa, alihkan pandanganmu ke arah SUNGAI..airnya tetap mengalir biarpun berjuta batu yang menghalangnya...dan jika rasa sedih, alihkan pandanganmu ke arah LANGIT,..sedarlah dan sentiasa ingatlah bahawa Allah sentiasa bersamamu..






jadi seharusnya apa yang perlu kita lakukan.? berdoalah kepada Allah..Dia lah tempat kembali segala masalah yang sering membelenggu diri kita.. jangan pernah malu untuk merayu-rayu, meminta-minta, memohon-mohon kepada Allah swt..kerana Dia sangat rindukan tangisan kita sebagai hambaNya..ingatlah yang Allah tidak pernah jemu mendengar rintihan hambaNya, Allah itu Maha Mendengar......Dia Maha Mengasihani.....


Surah Al-Baqarah ayat 155-157
“Dan sesungguhnya akan kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa (pengikut) dan buah-buahan (biji-bijian). Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. Yaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan ‘Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepadanyalah kami akan kembali’. Meraka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhannya, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk”



ahir kata dari saya, bersyukurlah atas segala yang berlaku..berlapang dadalah menerima setiap ujian dariNya..Dia Maha Mengetahui apa yang terbaik untukmu sebagai hambaNya..so sahabat sekalian, bersyukurlah kepadaNya..ucapkanlah lAlhamdulillah di setiap ujian yang kamu terima..dan, seyum sokmo =)




p/s :  apa-apa hal pun, berbaliklah pada niat..kalau kita belajar kerana Allah, kita akan reda menerima segala keputusan..kerana kita percaya pada Allah =)..
Allah turunkan hujan untuk kurniakan pelangi ^^,
teruskan usaha..sesungguhnya Allah bersamamu..fighting.!!!! =)


dengarlah : http://www.youtube.com/watch?v=q-IwDQ_lPoM.....enjoy =)



No comments:

Post a Comment